8 september 2014

Zo stemt u webdesign en content op elkaar af

De rol van content tijdens het designproces wordt vaak onderschat. Dit zorgt vaak voor problemen omdat de content niet op tijd wordt meegenomen in het webdesign. Enkele eenvoudige tips kunnen deze problemen verhelpen.

Gevolgen strikte scheiding webdesign en content

Zowel een ontwerper als een copywriter of content manager probeert een boodschap over te brengen. Het is belangrijk dat beiden hetzelfde verhaal vertellen. Anders raken bezoekers van uw website verward en haken ze af.

Ook de tone of voice van de content moet aansluiten bij het webdesign. Hierbij is het belangrijk uw doelgroep goed te kennen en die altijd in het achterhoofd te houden.
Deze tips helpen u om meer harmonie te creëren tussen content en webdesign:

Definieer het webdesign

Van bij de start van het project moeten ontwerper en copywriter een eenduidig beeld hebben. Het is daarom belangrijk dat er vanaf het begin gediscussieerd wordt over waar men met het webdesign naartoe wil. Zo kan het project meteen duidelijk gedefinieerd worden.

Gedaan met ‘Lorem ipsum’

Een website ontwerpen gaat voor veel designers gepaard met het gebruik van de neptekst ‘Lorem ipsum dolor sit amet…’ om te zien hoe een bepaald lettertype eruit ziet of hoeveel karakters in een bepaalde ruimte passen. Maar het is beter wanneer een content manager zelf nepcontent levert. Op die manier is het niet zo erg wanneer de tekst per ongeluk live gaat en bovendien geeft dit een veel duidelijker beeld van hoe het webdesign er zal uitzien.

Werk samen, kijk vooruit

Het is belangrijk dat webdesigner en copywriter van in het begin optimaal samenwerken. Zo kunnen copywriters bijvoorbeeld de inhoud aanpassen aan de beschikbare ruimte en omgekeerd. Door samen te werken worden er vaak ook creatievere oplossingen gevonden voor problemen.

Ook met het zicht op de toekomst is een goede samenwerking belangrijk. Een ontwerper moet namelijk rekening kunnen houden met eventuele veranderingen in de content en een content manager weet nu eenmaal beter waar een bedrijf in de toekomst naartoe wil.

Geplaatst in:


Getagged met:

Plaats een reactie