19 september 2014

Responsive webdesign: is uw bedrijf klaar voor de toekomst?

Iedereen heeft er tegenwoordig de mond van vol: responsive webdesign. Maar wat is het precies en wat zijn de voordelen ervan?

Geen wonder dat 2013 door de technologiewebsite Mashable werd uitgeroepen tot het ‘Jaar van het Responsive Webdesign’. De responsive webpagina’s schieten dezer dagen als paddenstoelen uit de grond. Het is een evolutie die niet meer te stoppen valt…

Mee met de tijd

Daarom is het belangrijk dat ook uw bedrijfswebsite mee is met de tijd. Steeds vaker surfen internetgebruikers mobiel, via smartphone of tablet, in plaats van desk- of laptop. Al één vierde van het wereldwijde internetverkeer verloopt via een mobiel apparaat. Daarom moeten webpagina’s afgestemd worden op al die verschillende toestellen met hun erg verschillende schermgroottes.

Wat is responsive webdesign?
Precies daar komt responsive webdesign, kortweg RWD, te pas. Responsive webdesign wil zeggen dat de webpagina zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het toestel. Voor elke beeldgrootte of resolutie is bepaald wat wordt getoond en in welke vorm, zodat de getoonde webpagina altijd de best mogelijke surfervaring biedt.

De essentie van het mobiele internetgebruik is immers snelheid. Gebruikers hebben geen zin om op hun smartphone in te zoomen om content te kunnen lezen. Zij willen content die precies op maat van hun toestel is. Oude, logge sites werken voor moderne gebruikers alleen maar frustrerend en vallen zo steeds vaker uit de boot.

Het is dus van het allergrootste belang dat ook uw website beantwoordt aan de nieuwe noden van de moderne internetgebruiker. Alleen met een responsive webdesign kunt u vermijden dat uw bedrijf een oubollig imago krijgt en u potentiële klanten verliest aan concurrenten.

Meer omzet

Meer nog, dankzij responsive webdesign zal u vast meer omzet genereren. Een aantrekkelijke, moderne site met een responsive webdesign zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven hangen, bijgevolg meer content bekijken, vaker terugkeren en uiteindelijk dus vaker een beroep zullen doen op uw diensten.

Ook leidt responsive webdesign tot lagere kosten. In plaats van te moeten investeren in twee verschillende websites – of een website en een app – hebt u genoeg aan één site. U hoeft dus ook maar één keer content in te voegen en ook updates hoeven maar één keer te gebeuren.

Een nieuw, responsive webdesign voor uw bedrijfswebsite is wel een investering, maar later zullen de kosten lager uitvallen dan als u verscheidene websites online hebt.

Geplaatst in:


Getagged met:

Plaats een reactie