13 november 2014

Dé 5 webdesign trends voor 2015

Minimalisme, responsiveness en een nieuwe vorm van scrolling die de webpagina een soort dieptegevoel geeft: dat zijn de voornaamste trends in webdesign land voor 2015. Wij zetten ze voor u op een rijtje.

In een wereld waarin online marketing steed meer aan belang wint, is een aantrekkelijke, hedendaagse bedrijfswebsite geen overbodige luxe. Denkt u erover de website van uw organisatie een grondige facelift te geven? Met deze upcoming trends in webdesign wordt uw site weer hét speerpunt van uw marketingstrategie.

1. Less is more: minimalistisch webdesign

De Duits-Amerikaanse architect Ludwig Mies Van der Rohe wist het zes decennia geleden al: less is more. Na de flitsende, veelkleurige sites uit de jaren negentig en het eerste decennium van het nieuwe millennium, is er nu een heel nieuw tijdperk in webdesign aangebroken. Moderne sites zijn strakker dan ooit en ademen meer rust en eenvoud uit.

Uw bedrijfswebsite is een digitaal visitekaartje. Een drukke, onoverzichtelijke opmaak komt dus allesbehalve goed over. Bezoekers die niet binnen enkele seconden vinden wat ze zoeken, klikken namelijk onherroepelijk weg. Maar met een helder, strak webdesign, dat optimaal gebruikmaakt van typografie en witruimte, slaagt u erin hun aandacht vast te houden. Hoe langer ze op uw website vertoeven, hoe meer kans dat ze een beroep zullen doen op uw bedrijf.

2. Responsive design

Responsive webdesign wil zeggen dat de webpagina zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het toestel waarop die pagina bekeken wordt. Op die manier verliest een bezoeker geen tijd met in en uit te zoomen om content te kunnen lezen.

3. Card design

Een webdesign in kaders of met ‘kaarten’ groeit in populariteit. Pinterest en Google Now zijn al gebaseerd op dit soort webdesign. Card design is ideaal voor organisaties die veel verschillende producten of diensten aanbieden. In één oogopslag krijgt de bezoeker nuttige informatie over de producten of diensten te zien.

4. Parallax scrolling

Parallax scrolling houdt in dat tijdens het scrollen sommige elementen (bijvoorbeeld afbeeldingen) sneller bewegen dan andere elementen op de pagina. Dat creëert ‘diepte’. Volgens webdesign goeroes draagt parallax scrolling bij tot de branding van een product of een bedrijf: wilt u zich als hippe firma profileren, dan is dit soort webdesign een prima keuze.

Minpunt van dit soort webdesign is de grotere laadtijd van de pagina’s. Dat kan een nadeel zijn voor de vindbaarheid van uw website in zoekmachines.

5. Video-ondersteuning

Nieuwe websites zonder mogelijkheid om video’s in te sluiten, zijn tegenwoordig haast ondenkbaar. Video is ideaal om uw bedrijf of diensten op een heldere, interactieve manier voor te stellen aan het publiek. Sites met video’s scoren ook goed in zoekmachines.

Geplaatst in:


Getagged met:

Plaats een reactie